Socialiniai tinklai

Aviacija

Mėlynieji Angelai oro akrobatų pasirodymas

Avatar

Paskelbta

data

Pilotai:

Mėlynasis Angelas #1 – CDR Ryan Bernacchi
Mėlynasis Angelas #2 – LT Damon Kroes
Mėlynasis Angelas #3 – LT Nate Scott
Mėlynasis Angelas #4 – LT Lance Benson
Mėlynasis Angelas #5 – CDR Frank Weisser
Mėlynasis Angelas #6 – LT Tyler Davies

Komentarai

Jūsų komentaras

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Aviacija

„Greitis turi nepaneigiamą vertę”: Boeing parodė savo pirmąją hipergarsinio keleivinio lėktuvo koncepciją ir paaiškino, kiek daug jis turi įdomių technologijų

Avatar

Paskelbta

data

Skelbia

Kuriamas orlaivis, galintis pasiekti 5 machų greitį ir išgyventi.

Boeing kompanija atskleidė savo pirmąją hipergarsinio, karinius ar civilinius klientus per vandenyną galinčio perskraidinti per porą valandų, keleivinio lėktuvo koncepciją. Debiutavęs Atlantoje vykstančioje konferencijoje, dizainas demonstruoja, kad aerokosminės pramonės milžinas pasirengęs varžytis dėl šio aukštai skriejančios aviacijos ateities.

„Greitis turi nepaneigiamą vertę,” sako Kevinas Bowcuttas, Boeing Research & Technology hipergarsinės technikos vyr. technologas.

Boeing yra stambus hipergrasinių – greitesnių, nei 5 machai – skrydžių žaidėjas. Kompanija šioje srityje darbavosi nuo 1956 metų, gerino greičio rekordus su X-15 ir pristatė kitus eksperimentinius lėktuvus, tokius, kaip X-43 ir X-51. Pasak Bowcutto, Boeing žinias ir know how semia iš bandymų dešimtmečių, ir tai gali tapti kompanijos tūzu kišenėje, konkuruojant ne tik su tokiomis JAV firmomis kaip Lockheed Martin, bet ir su Kinijos ir Rusijos inžinieriais

Kaip pasiekti 5M

Nors Boeing parodytas lėktuvas tėra koncepcija ir kol po 20 ar 30 metų ims skraidyti, dar tikrai pasikeis, Bowcuttas gali parodyti, kokie inžineriniai sprendimai panaudoti tokiame aparate.Pakylant 5M greičio nereikia. Ir nenorėtumėt. Boeingo dizaineriai planuoja panaudoti plačiame greičių diapazone galintį veikti komercinį turboventiliatorinį variklį, kuris pasitrauktų, lėktuvui siekiant hipergarsinio greičio – tradicinio variklio ventiliatoriaus mentės tokio greičio neatlaikytų ir suirtų. Skrendant hipergarsiniu greičiu, ventiliatoriaus menčių ir šiaip nereikia – orą suspaudžia pats orlaivis.

„Greitis turi nepaneigiamą vertę”

Todėl moderniausi hipergarsiniai orlaiviai išties įspūdingiems greičiams pasiekti naudoja tiesiasrūvius oro reaktyvinius (TOR) variklius, kuriuose oras suslegiamas paties lėktuvo judėjimu. „Turbininiuose TOR varikliuose oras būtų nukreipiamas taip, kad aplenktų (turboventiliatorinį) variklį ir patektų į kombinuotą forsažo kamerą,” sako Bowcuttas. „Ta pati forsažo kamera veiktų kaip TOR.” TOR variklis orlaivį įgreitintų iki 5M, tad, iš Niujorko į Tokiją būtų galima nuskrieto per maždaug dvi valandas.Skraidant tokiais greičiais, būtina radikaliai pakeisti orlaivių dizainą. Pavyzdžiui, didėjant orlaivio greičiui, mažėja kėlimo jėgos ir oro trinties santykis (dalykas, laikantis orlaivį ore).

„Turime labai stengtis, kad trintis būtų kuo mažesnė,” pažymi Bowcuttas. „Todėl naudojami tokie smailūs kampai ir atgal nulenktos briaunos.“Hipergarsinių orlaivių uodegos irgi kelia iššūkį. Viršutinės sparnų briaunos kuria išsiplėtimo bangas, nukreipiančias oro srautą nuo lėktuvo. Taip sukuriamos labai žemo slėgio zonos, trukdančios veikti lėktuvo krypties vairams ir stabilizatoriams,„Mažame oro slėgyje uodega neveikia efektyviai — jai nepakanka sudaromo slėgio,” sako Bowcuttas. „Tad hipergarsinius lėktuvus reikia kurti taip, kad jo uodega visada būtų didelio slėgio sraute.” Boeing šią užduotį išsprendė, perskirdama uodegą, nulenkdama ją atgal ir išdėstydama ten, kur ji gali naudotis aukštesnio slėgio oro srautu, – todėl galinė dalis tokia keista.

Įsiurbiamas vėjas

Kuo greičiau lėktuvas skrenda, tuo mažiau traukos jo varikliai sukuria iš to paties oro kiekio. Tai viena iš priežasčių, kodėl greičiau skrendančių lėktuvų varikliai daromi didesni. Boeing pateiktame vaizde matomas lėktuvas sukurtas taip, kad nukreiptų kuo daugiau oro į variklius, dėl to nuožulnus fiuzeliažas iš esmės yra sukurtas nukreipti orą į variklį. „Reikia pasinaudoti lėktuvu, kad būtų paimama kuo daugiau oro,” sako Bowcuttas.Į variklį patekęs toks greitas oro srautas sulėtėja, o tai sukuria nepageidaujamą karštį. Tad orlaiviui reikės su šiuo karščiu pajėgsiančios susidoroti aušinimo sistemos, ir Bowcutto teigimu, Boeing ketina tam panaudoti skystą kurą, pavyzdžiui, metaną, kuris veiktų ir kaip aušiklis. Gabenamiems keleiviams aušinimas irgi bus gan svarbu, nes orlaivio išorė (tikriausiai ji bus gaminama iš titano) nuo trinties su oru įkaista iki 600 °C.

„Mažame oro slėgyje uodega neveikia efektyviai — jai nepakanka sudaromo slėgio”

Koncepcija atveria ir dar vieną aspektą – skrydžio aukštį. Lėktuvas skrieja maždaug 95 000 pėdų (29 km) aukštyje, ir tai nėra meninis sumanymas. To priežastis yra dinaminis slėgis, kurį sukuria oro srautas ir kuris labai svarbus visiems skrydžiams. Važiuodami greitkeliu, iškiškite ranką per langą ir keiskite jos kampą, – štai jums pamoka apie dinaminį slėgį.Oro tankis yra svarbiausias lėktuvus ore laikančio dinaminio slėgio lygčių faktorius. Tad, didėjant greičiui, dinaminis slėgis pasiekia pavojingą lygį. 30 000 pėdų aukštyje skriejantis hipergarsinis aparatas nuo jo veikiausiai subyrėtų. Bet 95 000 pėdų aukštyje oras retesnis, ir dinaminio slėgio lygtys tam pačiam orlaiviui leidžia saugiai skrieti.

Lenktynės prasidėjo

Boeing hipergarsiniai siekiai paviešinti 2018. Anksčiau šiais metais kompanija parodė hipergarsinį žvalgybos droną, kuris varžysis su Lockheed Martin bepilote SR-71 Blackbird pamaina.Didelių greičių keleivinių lėktuvų srityje Boeing laukia konkurencija. Toliausiai pažengusi yra Airbus remiama Nevadoje įsikūrusi Aerion Corporation ir jos AS2 viršgarsiniai verslo lėktuvai. Tikimais, jie pasieks 1,5M — bet talpins tik 12 keleivių. Kompanija tikisi parengtį jį skrydžiams 2023 metais. Šiais metais Kinija pademonstravo unikalų hipergarsinio keleivinio lėktuvo dizainą. Jame didelio greičio sukeliamas aerodinamines jėgas padės įveikti visa papildoma uodega.Naujuosiuose lėktuvuose gali nelikti langų. Bowcuttas sako, kad keleiviai, o gal net ir pilotai turės virtualius, o ne fizinius langus, į išorės vaizdai į juos bus perduodami iš kamerų. „Tokiame aukštyje matosi Žemės išlinkis ir ir kosmoso juodumas,“ sako jis. „Tai bus įspūdingas vaizdas.”

Skaityti daugiau

Aviacija

Keistas nutikimas JAV padangėse – net du pilotai pastebėjo NSO ir apie tai pranešė oro eismo kontrolės centrui

Avatar

Paskelbta

data

Skelbia

Įprastai NSO pastebi koks nors vienas žmogus ar nedidelė jų grupelė. Šios istorijos dažnai skamba keistai ir jomis sunku patikėti. Visgi, ši istorija yra visai kitokia. Vasario 24 dieną du lėktuvai, skrendantys virš Arizonos, pranešė apie neatpažintą skraidantį objektą, kuris pralėkė virš jų. Internete jau pasirodė šių pilotų ir Albukerkės oro eismo kontrolieriaus pokalbio įrašas. Bet kas tai galėjo būti?
Pirmasis NSO pastebėjo „Learjet 36“ lėktuvo pilotas. Jis apie tai iš karto pranešė oro eismo kontrolieriui, nes negalėjo suprasti, kas ką tik virš jo praskrido. Į rytus skrendančio lėktuvo pilotas negalėjo įžiūrėti NSO detalių, tačiau teigė, kad tai tikrai nebuvo lėktuvas. Suglumęs oro eismo kontrolierius patikrino savo duomenis – toje vietoje didesniame aukštyje nieko neturėjo būti, o ir radarai nieko nerodė. Objektas, pagal „Learjet“ piloto pasakojimą, nebuvo taip aukštai, kad radaras jo nepastebėtų – jis turėjo būti maždaug 12,2 km aukštyje.

Oro eismo kontrolierius nusprendė į pagalbą pasitelkti kitus netoliese dirbusius pilotus. „American Airlines“ pilotas iš pradžių pats suglumo išgirdęs tokį prašymą, tačiau jau po minutės patvirtino – „Taip, kažkas ką tik praskrido virš mūsų. Nežinau, kas tai buvo, tai nebuvo lėktuvas. Bent 2-3 tūkstančiai pėdų virš mūsų“. Vėliau pasakojimas pasisuka tiesiai fantastinių filmų siužeto linkme – pilotas pareiškė, kad NSO švietė arba bent jau atspindėjo šviesą.

Kas tai galėjo būti? Pilotai patys užsiminė, kad tai galėtų būti koks nors balionas. Norint į tokį aukštį iškelti balioną būtina pranešti oro eismo kontrolieriams, o jie apie jokius pilotuojamus ar nepilotuojamus orlaivius toje teritorijoje negirdėjo. Be to, objektas buvo gana didelis – jį turėjo aptikti radarai. Pilotai negali pasakyti, ar jis lėtai skrido vakarų kryptimi ar tiesiog kabojo vietoje. Aišku, kadangi oro eismo kontrolierius apie šį objektą iš anksto nežinojo, keliama versija, kad tai gali būti koks nors naujas bandomas ginklas. Tačiau Albukerkės oro eismo kontrolės centro atstovas pareiškė, kad jie kasdien dirba ir su karinėmis pajėgomis, ir su civiliais tyrėjais ir niekas – nei bandomi orlaiviai, nei meteorologiniai balionai, neprasprūsta pro centro darbuotojų akis.

Kad ir kaip keistai tai skambėtų, tokių incidentų skaičius auga. 2017 metų spalio pabaigoje į orą buvo pakelti naikintuvai, kai keli pilotai pranešė apie NSO panašiame aukštyje. Keleivinių lėktuvų pilotai dažnai pasakoja apie neatpažintus skraidančius objektus, kuriuos jiems yra tekę sutikti savo darbe. Tačiau daugelį jų galima paaiškinti meteorologinių tyrimų įranga. Šie naujausi atvejai yra išskirtiniai tuo, kad po incidento praėjus kelioms savaitėms ar mėnesiams tiksliai nežinoma, kas tai galėjo būti.

Skaityti daugiau

Skaitomiausi